Surdopedagog to specjalista, który zajmuje się edukacją i terapią dzieci z wadami słuchu – zarówno tych z niedosłuchem, jak i dzieci z całkowitą głuchotą. Jego zadaniem jest wspieranie rozwoju mowy, komunikacji oraz umiejętności społecznych tak, aby dziecko mogło jak najlepiej funkcjonować w codziennym życiu i edukacji.

Terapia z surdopedagogiem jest przeznaczona dla dzieci, które:

  • Urodziły się z niedosłuchem lub głuchotą,
  • Mają implant ślimakowy lub aparat słuchowy i potrzebują wsparcia w ich efektywnym użytkowaniu,
  • Rozwijają mowę w sposób wolniejszy lub odbiegający od normy z powodu problemów ze słuchem,
  • Mają trudności w rozumieniu mowy i komunikacji z otoczeniem,
  • Wykazują opóźnienia w nauce, czytaniu i pisaniu wynikające z problemów ze słuchem,
  • Potrzebują wsparcia w nauce języka migowego lub innych metod komunikacji alternatywnej,
  • Mają problemy z lokalizacją dźwięków i rozróżnianiem ich w hałaśliwym otoczeniu.

 

Objawy, które mogą sugerować potrzebę terapii z surdopedagogiem:

  • Dziecko późno zaczęło mówić lub jego mowa jest niewyraźna,
  • Często nie reaguje na dźwięki lub prośby,
  • Często prosi o powtórzenie zdań, sprawia wrażenie, jakby nie słyszało w pełni wypowiedzi,
  • Trudno mu się skupić w hałasie, ma problemy ze zrozumieniem mowy w grupie,
  • Czytanie, pisanie i rozumienie tekstów sprawia mu duże trudności,
  • W komunikacji częściej używa gestów niż słów.

Terapia z surdopedagogiem:

Terapia z pedagogiem specjalnym:

Terapia z pedagogiem specjalnym to indywidualne wsparcie dla dzieci, które ze względu na różne trudności rozwojowe, edukacyjne lub emocjonalne potrzebują dostosowanych metod nauki i terapii. Pedagog specjalny pomaga dziecku przezwyciężać bariery w rozwoju i edukacji, dostosowując metody pracy do jego indywidualnych możliwości.

Terapia z pedagogiem specjalnym jest skierowana do dzieci, które:

  • Mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, np. z powodu niepełnosprawności intelektualnej, autyzmu, zespołu Aspergera, zespołu Downa, ADHD;
  • Zmagają się z opóźnionym rozwojem mowy i funkcji poznawczych;
  • Mają trudności z przyswajaniem wiedzy mimo standardowego wsparcia edukacyjnego;
  • Mają problemy z koordynacją ruchową, motoryką małą i dużą;
  • Potrzebują dostosowania metod nauczania do swoich indywidualnych potrzeb;
  • Cierpią na trudności emocjonalne i społeczne, które utrudniają naukę i codzienne funkcjonowanie.

 

Objawy, które mogą sugerować potrzebę terapii z pedagogiem specjalnym:

  • Dziecko nie radzi sobie z tradycyjnymi metodami nauki, wymaga innego podejścia edukacyjnego;
  • Ma trudności w koncentracji, organizacji pracy i samodzielnym wykonywaniu zadań;
  • Ma obniżoną sprawność manualną, problemy z pisaniem, rysowaniem lub innymi czynnościami wymagającymi precyzji;
  • Unika kontaktu z rówieśnikami, ma trudności w relacjach społecznych;
  • Przejawia trudności w komunikacji werbalnej lub niewerbalnej;
  • Reaguje nadwrażliwością na bodźce dźwiękowe, dotykowe lub wzrokowe.

Social media:

 

 

Umów wizytę

Centrum Terapii i Rozwoju Dzieci i Młodzieży
ul. Mickiewicza 80/1     15-211 Białystok