Kiedy Warto Skorzystać z Terapii Integracji Sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej (SI) to metoda wspierająca dzieci, które mają trudności z odbiorem i przetwarzaniem bodźców zmysłowych. Problemy te mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie, rozwój emocjonalny, koncentrację, koordynację ruchową oraz naukę. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom terapia pomaga dziecku lepiej rozumieć swoje ciało, reagować adekwatnie na bodźce i poprawiać ogólne funkcjonowanie.

Terapia SI jest wskazana dla dzieci, które:

  • Mają nadwrażliwość sensoryczną – reagują bardzo silnie na dźwięki, zapachy, dotyk, światło (np. nie lubią przytulania, źle znoszą metki na ubraniach, przeszkadza im hałas),

  • Mają obniżoną wrażliwość sensoryczną – słabo reagują na bodźce, nie odczuwają bólu, wydają się nieświadome otoczenia,
  • Mają problemy z koordynacją ruchową – są niezdarne, często się potykają, mają trudności w jeździe na rowerze czy zapinaniu guzików,
  • Mają trudności z równowagą i orientacją przestrzenną,
  • Mają problemy z koncentracją i szybkim przełączaniem się między zadaniami,
  • Są nadmiernie pobudzone, mają trudności z regulacją emocji,
  • Przejawiają trudności w nauce, szybko się męczą, trudno im usiedzieć w miejscu,
  • Mają problemy z planowaniem ruchu, np. nie wiedzą, jak zacząć czynność, układać klocki, rysować,
  • Unikają aktywności fizycznej lub przeciwnie – są nadmiernie ruchliwe i nie potrafią odpocząć.

 

Jak Wygląda Terapia Integracji Sensorycznej?

Terapia SI to forma „nauki przez zabawę”, w której dziecko wykonuje specjalnie dobrane ćwiczenia wspierające rozwój układu nerwowego. Zajęcia odbywają się w sali wyposażonej w sprzęty stymulujące różne zmysły, np. huśtawki, trampoliny, tory przeszkód, piłki czy materace.

Terapia może obejmować:

  • Ćwiczenia rozwijające równowagę i koordynację ruchową,
  • Zabawy dotykowe – praca z różnymi fakturami i materiałami,
  • Zajęcia z huśtawką, trampoliną, platformą równoważną – stymulacja układu przedsionkowego,
  • Ćwiczenia proprioceptywne – wzmacnianie świadomości własnego ciała (np. przeciąganie liny, dociskanie ciała piłką),
  • Zabawy dźwiękowe – oswajanie z różnymi tonami i natężeniem dźwięków,
  • Zadania rozwijające uwagę i koncentrację,
  • Nauka strategii samoregulacji – pomaganie dziecku w radzeniu sobie z nadmiarem lub brakiem bodźców.

 

Social media:

 

 

Umów wizytę

Centrum Terapii i Rozwoju Dzieci i Młodzieży
ul. Mickiewicza 80/1     15-211 Białystok