Wychowanie dziecka to wyzwanie, które czasami wymaga wsparcia specjalistów. Niektóre trudności, jakie napotykają dzieci, mogą wymagać interwencji psychologa, pedagoga, logopedy lub np. specjalisty ds. integracji sensorycznej. Jak rozpoznać moment, w którym warto skonsultować się z profesjonalistą? Oto najważniejsze wskazówki:
Nagłe zmiany w zachowaniu dziecka, takie jak wycofanie, drażliwość, nadmierna agresja czy trudności z kontrolą emocji, mogą wskazywać na trudności, które wymagają konsultacji z psychologiem. Mogą one wynikać z czynników środowiskowych (stres, zmiany w rodzinie) lub neurobiologicznych (np. zaburzenia lękowe, zaburzenia neurorozwojowe). Warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym, który przeprowadzi diagnozę i zaproponuje odpowiednią formę wsparcia, np. terapię behawioralno-poznawczą (CBT), terapię rodzinną lub inne techniki dostosowane do potrzeb dziecka, a także pokieruje do innych specjalistów.
Dzieci, które mają trudności w interakcjach społecznych, często unikają kontaktów z rówieśnikami, przejawiają zachowania agresywne lub nie rozumieją norm społecznych. Może to wynikać m.in. z trudności emocjonalnych, trudności w komunikacji, zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) a nawet problemów z regulacją sensoryczną. Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to skuteczna metoda, która uczy dzieci, jak poprawnie komunikować się, rozpoznawać emocje innych i budować zdrowe relacje z otoczeniem. Trening Umiejętności Społecznych wraz z jednoczesną terapią indywidualną (psychologiczna, logopedyczną, pedagogiczną, SI) przynosi niezwykle szybkie i trwałe efekty.
Jeśli dziecko ma trudności z artykulacją, budowaniem zdań, rozumieniem mowy lub posługiwaniem się językiem w sposób adekwatny do wieku, warto skonsultować się z logopedą. Opóźnienia w rozwoju mowy mogą wynikać z wielu powodów, np. problemy neurologiczne, zaburzenia sensoryczne, nieprawidłowe funkcjonowania narządów artykulacyjnych. Terapia logopedyczna, często wspierana innymi metodami, np. terapia miofunkcjonalna, elektrostymulacja, AAC, może znacząco poprawić zdolności komunikacyjne dziecka i wpłynąć na jego sukcesy edukacyjne.
Dzieci, które mają trudności z koordynacją ruchową, często się przewracają, mają problem z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików czy trzymaniem sztućców, mogą wykazywać zaburzenia integracji sensorycznej (SI). Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg przetwarza i organizuje bodźce z otoczenia oraz ciała, aby umożliwić adekwatne reakcje na różne sytuacje. Problemy w tym zakresie mogą przejawiać się jako:
W takich przypadkach terapia integracji sensorycznej (SI) pomaga dziecku lepiej przetwarzać bodźce i poprawia jego zdolności motoryczne oraz regulację emocjonalną.
Dziecko, które ma trudności z koncentracją, pamięcią, rozumieniem poleceń, czytaniem czy pisaniem, zmagające się z dysleksją, ADHD lub innymi specyficznymi trudnościami w nauce, potrzebuje wsparcia pedagoga specjalnego oraz dostosowanych metod edukacyjnych, które mogą znacząco poprawić funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym.
Dzieci z niską samooceną często unikają wyzwań, łatwo się poddają, a ich wewnętrzny dialog jest negatywny. Może to prowadzić do lęków, depresji i trudności w relacjach interpersonalnych. Terapia psychologiczna, bazująca na wzmacnianiu poczucia własnej wartości i budowaniu pozytywnej narracji o sobie, może pomóc dziecku lepiej radzić sobie z wyzwaniami.
Jeśli jako rodzic obserwujesz u swojego dziecka którykolwiek z powyższych objawów, warto skonsultować się ze specjalistą. Jak mówi znany psycholog dziecięcy Jean Piaget: „Dziecko nie jest miniaturą dorosłego, lecz istotą rozwijającą się według własnych zasad”. Warto więc zadbać o jego indywidualne potrzeby i zapewnić mu odpowiednie wsparcie na wczesnym etapie rozwoju.
Pamiętaj: Wczesna diagnoza i odpowiednia terapia dzieci mogą znacząco poprawić ich funkcjonowanie w przyszłości. Nie czekaj, aż problem się pogłębi – działaj, by zapewnić dziecku jak najlepsze warunki do rozwoju.
Autor:
Monika Smólska